KPI Dashboard: reflectie samenwerking

KPI Dashboard: reflectie samenwerking

Context van de opdracht

Afgelopen semester kregen we de opdracht om De Stroate te helpen met hun verdienmodellen, om ze onafhankelijk van subsidies te maken.
Dit was een enorme klus, hiervoor kregen we de opdracht van school uit om een KPI dashboard te maken om research te doen om hen daarbij te helpen.
We kregen achteraf ook feedback van de leerlingen van de Den Haagse Hogeschool Financiƫn, zei vertelden waar hier een daar verbeterpuntjes waren.
Vervolgens verwerkten we onze dashboards in Tableau tot we tevreden waren met het resultaat. Onze meetings verliepen via Teams, de studenten waren steeds zeer interactief toen ik belde met hen, ook al moest ik vaak het woord nemen. Achteraf hebben wij hen geholpen met hun draaitabellen in Excel en hun KPI’s.

Werkpunten

We kregen als tip van de studenten van de Den Haagse hogeschool om eigenlijk meer in te zetten op onze duurzaamheid, we zijn dan ook meer research gaan doen en hebben onze KPI’s hiernaar aangepast. Voor Tableau gebruikten we data bronnen van Statista, dit is een betrouwbare bron die allerlei handige data voorziet voor bedrijven om analyses te kunnen uitvoeren. Deze data was enorm bruikbaar voor ons en we hebben enorm veel bijgeleerd uit onze data, zo weten we bijvoorbeeld dat huren van kledij niet iets is waar de meeste mensen van wakker liggen.
Ook vroegen ze aan ons om duidelijker naar voor te komen met onze SDG’s omdat dat in hun richting wel zeer veel ter sprake komt blijkbaar.

STAR-Rapportering

Situatie

  1. Wat was de situatie?
    • Meetings op 5, 12 en 17 juni
    • KPI Dashboard voorstellen en beoordelen

Taak

  1. Wat was je taak?
    • Eerste twee meetings presenteren aan de studenten van de Den Haagse Hogeschool, de laatste presentatie moesten zij voor ons presenteren en wij moesten beoordelen
    • Elkaar helpen waar nodig en ons project finetunen tot het af is.

Actie

  1. Hoe heb je het aangepakt en waarom?
    • We stelden eerst en vooral ons project voor aan iedereen, vervolgens presenteerden we ons KPI dashboard in Excel en onze Tableau grafieken.
    • Op die manier kregen de studenten van de Den Haagse Hogeschool wat voeling met ons project en konden ze ons helpen waar nodig, we hebben rekening gehouden met al onze feedback en hebben die dan ook toegepast.

Resultaat

  1. Heeft het gewerkt en waarom?
    • De feedback die we kregen heeft ons enorm geholpen om een Dashboard te vormen, het gaf ons ook een beter beeld van hoe we ons moesten voorbereiden op de finale presentatie.
    • Ik was zeer blij met het finale resultaat, het heeft ons zeker geholpen als team, nu weten we beter welke richting we moeten uitkijken.

Reflectie

  1. Wat heb je ervan geleerd?
    • We hebben als een team ons zeer goed voorbereid en de taken eerlijk verdeeld. Het was echt leuk om met iedereen van ons Team De Stroate ook effectief te kunnen helpen.
    • Ik was zeker tevreden met ons resultaat iedereen was echt een professional in zijn field, zo had ik me uitgediept in de globale vraag naar duurzaamheid.
    • De essentie was dat een Dashboard met KPI’s en grafieken echt kunnen aantonen waar je staat met je bedrijf en waar er meer tijd en aandacht aan besteedt moet worden.
    • Ik zou in het vervolg de aanpak zeker niet wijzigen aangezien ik tevreden was met de teamwerking, we hebben de meetings zeer grondig en keurig uitgevoerd
    • We kunnen de groepswerking zeker gebruiken voor in andere projecten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *