Network Economy




Het eerste netwerkevenement dat ik bijwoonde voor school was Prototyping, samen met Tibaut De Wael nam ik een kijkje op deze indrukwekkende beurs.
Het event draaide vooral om het prototypen van een product, de focus dit jaar lag vooral op 3D-printing.
Aangezien wij niets fysiek moeten maken met ons Small Business Project zou je denken dat het vrij nutteloos was voor mezelf om naar Prototyping te gaan, maar dat was het dus zeker niet.
Want achteraf toen ik vernam van het IOT-groepje van Tristan kon ik het niet laten op mee te helpen.
Voor dit project gingen we echter een Smart Pillbox maken, maar nu ik geweest ben naar Prototyping weet ik dat het een goed idee kan zijn om het pillendoosje te prototypen via 3D-printing.
Het voordeel aan 3D-printen is dat je ook direct je product kan vasthouden.
Het is tastbaar dus kan je al inschatten of het handig en gebruiksvriendelijk is of niet.

Op woensdag 12 december organiseerde de leerlingen van communicatiemanagement het evenement ‘Let’s Talk Influencers’ in Howest campus het square. Zoals bij elk evenement begon het met een ‘keynote’ spreker en daarna was het de keuze tussen verschillende sprekers.

Ik heb gekozen voor Freek Stevens en joachim Badejoh als sprekers. Freek Stevens is iemand die zich in de wereld van marketing en social influence bevind en Joachim Badejoh is een zelf een influencers. De combinatie van de twee sprekers was uitermate interessant aangezien de eerste spreker eerder een kijk van buitenaf gaf en het effect van social influence marketing. De tweede spreker gaf dan eerder een kijk van hoe de influencer wereld er vanbinnen uitziet. Ik denk dat influencers enorm onderschat worden op vlak van economische waarde en dat er ook te veel vooroordelen aan zijn gekoppeld. Het vooroordeel dat het meeste gehoord is dat elke persoon die er goed uit ziet en actief is op social media zichzelf een influencer kan noemen, waarbij dat in de realiteit helemaal niet zo is.

In de werkelijkheid moeten influencers elke dag werken aan hun eigen personal brand, moeten ze rekening houden dat wat ze posten wel in lijn ligt met hun merk en waarde die ze willen uitstralen. Verder moeten ze letten dat wat ze posten wel interessant is voor hun doelgroep aangezien dat anders niet goed ontvangen zou worden bij hun publiek.

Het evenement was enorm goed georganiseerd en er waren veel diverse en interessante sprekers. Ik zou dit evenement aanraden aan iedereen die in deze wereld wilt instappen aangezien je ook kan kennis kunt maken met diverse influencers.




Digitale Tools & Versiebeheer

Tijdens mijn herexamens kreeg ik de opdracht om een database te maken over de leerdoelen en uitdagingen die ik voor school moet indienen.
Hiervoor maakte ik gebruikt van MySQL.
Voordat je kan beginnen in MySQL moet je natuurlijk al wat Excel bestanden voorbereid hebben om te importen.
Hiervoor moet je alle Excel Files eerst omzetten naar een CSV want MySQL kan het beste CSV files importeren.
Ik leerde vooral met deze opdracht hoe databases het dagelijkse leven kunnen vergemakkelijken.
Door deze Challenge Optimizer te bouwen weet ik nu hoeveel tijd erin kruipt maar het was zeker de moeite waart om het te maken want nu kan ik zien per uitdaging welke leerdoelen ik moet afvinken.
Ook de opdracht waarbij ik mijn netwerk moest modelleren was interessant want door Gephi een handige visualisatietool, kon ik mijn LinkedIn netwerk op basis van wegingsfactoren onderscheiden tussen mensen die veel en weinig invloed op mij hebben.
Beide opdrachten waren dus wel nuttig.
Ik heb ook het gevoel dat ik nu beter mijn database en netwerkmodellering beter beheers.
Het was al bij al zeer veel werk maar ik heb het toch tot een goed einde gebracht.