Podcast: The Interaction Field & Network Economy

Podcast: The Interaction Field & Network Economy

In februari kregen we de opportuniteit om naar New York te gaan op studietrip, we bezochten onder anderen Vivaldi waar we een rondleiding kregen van Erich door het kantoorgebouw.

Ik was meteen het gemotiveerd door zijn uitleg en wou wat meer te weten komen over branding.

Hij vertelde ons ook dat hij aan een boek aan het schrijven was Toen die interactie field uitkwam heb ik het dan ook direct gekocht.

Het leek me dan ook zeer interessant om hier een uitdaging aan te koppelen en daarom heb ik mezelf wat meer verdiept in brand culture en ik vond het daarom ook de ideale opportuniteit om een interview af te leggen met Erich Joachimsthaler. Sinds ik Vivaldi bezocht heb in februari heb ik op LinkedIn de updates blijven volgen, Zo verschenen er wekelijks updates artikels en ook podcasts met andere interessante guests. Ik was ook blij om te horen van Erich dat hij het leuk vond dat ik hem gecontacteerd had om wat meer over brand cultuur te weten te komen.

In het eerste deel van de podcast vertelt Erich onder andere over wat The Interaction Field is en waarvoor het staat en hoe bedrijven in de toekomst hier baat bij zullen hebben. Hij schreef hierover ook een zeer interessant boek dat ik heb gelezen voor mijn uitdaging en de podcast geeft hij ook zeer interessante insights over zijn boek. Ik leg hoek in het eerste deel een duidelijke link tussen de opleiding en the interaction field. Het gaat onder andere over hoe je de juiste deelnemers kan vinden voor je bedrijf niet alleen om nieuwe mensen aan te werven maar natuurlijk ook om dichter te komen bij de consument en de noden in te vullen van hen. Het gaat voornamelijk ook over de relatie tussen het bedrijf en de klanten en hoe we die band kunnen sterker maken door branding.
Zo kaart hij in de podcast ook bijvoorbeeld aan dat lego niet enkel gaat om het bouwen met blokjes maar ook om de creativiteit die erbij komt kijken en wat je er allemaal mee kan doen. Het gaat onder andere ook over hoe je jezelf kan onderscheiden van andere en hoe je kan bouwen aan een sterke customer engagement alvorens je gaat kijken naar de concurrentie en wat zij doen. De cultuur rond de brand is dus veel belangrijker dan te gaan concurreren met grote bedrijven zeker als start-up.
Hij beschrijft hoe in een nieuwe bedrijfswereld shared value meer interactie creëert door meer engagement te hebben met de consumenten. Hoe meer ze shared value je creëert hoe meer van de volgende factoren relevant zijn:
1. Het netwerkeffect: Het product wordt van grotere waarde omdat meer mensen geëngageerd en geparticipeerd deelnemen aan de brand cultuur rond het product zelf.
Bijvoorbeeld hoe meer mensen hun appartement op Airbnb aanbieden hoe interessanter het platform wordt voor de gebruikers. Bij tesla is het ook een soort gelijkaardig model waarbij alle tesla rijders de kaarten en data inprogrammeren in het brein van de auto zelf waardoor hij steeds beter en beter wordt in het autonoom rijden. In die gevallen is het dus van groot belang dat de gebruiker mee bouwt aan een sterker platform. De user data is daarom dus zeer belangrijk voor bedrijven als tesla en Airbnb want alleen zo kunnen ze hun platform/product gaan aanpassen op maat van de klant.
Hierbij zien we dus ook hoe belangrijk netwerk is voor bedrijven, want zonder de klant zelf en de input van hen kan je niet verder bouwen als brand. In veel gevallen is de user data één van de grootste bouwstenen van het succes van veel grote bedrijven. Hoe meer mensen geëngageerd zijn met je merk Hoe groter de kans is dat je viraal zal gaan. De key is dus niet direct gewoon investeren in marketing op sociale media maar het is ook zeer interessant voor beginnende bedrijven om te gaan luisteren naar de klant zelf en die noden in te vullen. Hoe meer velocity je hebt hoe meer shared value je kan creëren. Het is ook zeer interessant om samen te gaan werken met andere bedrijven aangezien je zo meer velocity kan krijgen waardoor je binnen een industrie sneller kan groeien. Het is dus ook belangrijk dat je binnen je bepaalde vakgebied genoeg mensen en stakeholders kent die je kunnen helpen en begeleiden met het proces.

In dit eerste deel van de podcast kaart ik ook aan hoe lokale munten kunnen werken en wat er nodig is om een platform op te bouwen.

Uit de studie die Erich deed rond The Interaction Field toonde hij ook aan dat er 7 factoren zijn die bepalen hoe klanten bereid zijn hun data te willen delen met de het bedrijf. Hoe meer de klanten onderling praten over je brand, hoe meer dat het merk zelf deel begint uit te maken van hun dagelijkse leven, en hoe groter de kans wordt dat ze extra informatie en data willen delen die je kan helpen om de noden beter in te vullen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *